Communication Semiotics (261007)

Learning Outcomes

This course aims to encourage students to develop a reflective and critical spirit based on key themes in semiotic studies. Students should understand the centrality of signs in society. Students are expected to be able to
understand concepts related to semiotics and signs.

Study Program

1.    Elements of the history of semiotics
2.    Charles S. Peirce's semiotics
3.    The definition of sign
4.    The main types of signs
5.    The semiological or linguistic model
6.    F. de Saussure's semiological theory
7.    Language as a structure of differential systems
8.    Structuralism and the nature of the symbolic
9.    The origins of the symbolic and communication
10.    Semiotic applications

Bibliography

 

 

 Principal

Barthes, Roland (1984). Elementos de Semiologia. Lisboa: Edições 70.

Eco, Umberto (1978). Signo. Lisvoa: Editorial Presença.

Fiske, John (1998) Introdução ao Estudo da Comunicação. Lisboa: ASA.

Hall, Sean (2012).This means this, this means that. A user’s guide to semiotics. London: Laurence King Publisher

Santaella, Lúcia (1990). O que é Semiótica. Brasil: Editora Brasiliense.

 

Secundária

Austin, J. L. (1997) How to do things with words. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Cánovas, Sonia Madrid (2005) Semiótica del Discurso Publicitario. Del signo a la Imagen. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

Carmelo, Luís (2003). Semiótica: Uma introdução. Lisboa: Publicações Europa- América.

Chandler , Daniel (s/d) Semiotics for Beginners. http://visual- memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/semiotic.html [04 de fevereiro de 2019]

De Saussure, F. (1978). Curso de Linguística Geral. Lisboa: Dom Quixote.

Dumouchel, P. & Dupuy, J-Pierre. (1978). L'enfer des choses – Rene Girard et la logique de l'économie. Paris: Seuil.

Fidalgo, António; Gradim, Anabela (2004/2005) Manual de Semiótica. Universidade da Beira Interior . http://www.bocc.ubi.pt/pag/fidalgo-antonio-manual-semiotica-2005.pdf [04 de fevereiro de 2019]

Hall, Sean (2007) Esto significa esto. Esto significa aquello. Semiótica: guía de los signos y sus significados. Libros Blume.

Innis, Robert E. (ed.) Semiotics: An Introductory Reader. Londres: Hutchinson. Lotman, Yuri (1978) Estética e Semiótica do Cinema. Lisboa: Editorial Estampa.

Jhally, S. (1995). Os Códigos da Publicidade. Lisboa: Asa. Lipovetsky G. (1987). L'Empire De L'Ephemere. Paris: Gallimard.
Machuco Rosa, A. (2008). Comunicação e o Fim das Instituições: Das Origens da Imprensa aos Novos Media. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas. Peirce, C. S. (1998)

Peirce, Antologia Filosófica. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda. Peirce, C. S. (1931-1958). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press.

Sousa, Jorge Pedro (2006). Elementos de Teoria e Pesquisa da Comunicação e dos Media. 2ª ed. Porto