Communication Semiotics (261007)
Learning Outcomes
This course aims to encourage students to develop a reflective and critical spirit based on key themes in semiotic studies. Students should understand the centrality of signs in society. Students are expected to be able tounderstand concepts related to semiotics and signs.
Study Program
1. Elements of the history of semiotics2. Charles S. Peirce's semiotics
3. The definition of sign
4. The main types of signs
5. The semiological or linguistic model
6. F. de Saussure's semiological theory
7. Language as a structure of differential systems
8. Structuralism and the nature of the symbolic
9. The origins of the symbolic and communication
10. Semiotic applications
Bibliography
Principal |
Barthes, Roland (1984). Elementos de Semiologia. Lisboa: Edições 70. Eco, Umberto (1978). Signo. Lisvoa: Editorial Presença. Fiske, John (1998) Introdução ao Estudo da Comunicação. Lisboa: ASA. Santaella, Lúcia (1990). O que é Semiótica. Brasil: Editora Brasiliense. |
Secundária |
Austin, J. L. (1997) How to do things with words. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Cánovas, Sonia Madrid (2005) Semiótica del Discurso Publicitario. Del signo a la Imagen. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones. Carmelo, Luís (2003). Semiótica: Uma introdução. Lisboa: Publicações Europa- América. Chandler , Daniel (s/d) Semiotics for Beginners. http://visual- memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/semiotic.html [04 de fevereiro de 2019] De Saussure, F. (1978). Curso de Linguística Geral. Lisboa: Dom Quixote. Dumouchel, P. & Dupuy, J-Pierre. (1978). L'enfer des choses – Rene Girard et la logique de l'économie. Paris: Seuil. Fidalgo, António; Gradim, Anabela (2004/2005) Manual de Semiótica. Universidade da Beira Interior . http://www.bocc.ubi.pt/pag/fidalgo-antonio-manual-semiotica-2005.pdf [04 de fevereiro de 2019] Hall, Sean (2007) Esto significa esto. Esto significa aquello. Semiótica: guía de los signos y sus significados. Libros Blume. Innis, Robert E. (ed.) Semiotics: An Introductory Reader. Londres: Hutchinson. Lotman, Yuri (1978) Estética e Semiótica do Cinema. Lisboa: Editorial Estampa. Jhally, S. (1995). Os Códigos da Publicidade. Lisboa: Asa. Lipovetsky G. (1987). L'Empire De L'Ephemere. Paris: Gallimard. Peirce, Antologia Filosófica. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda. Peirce, C. S. (1931-1958). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press. Sousa, Jorge Pedro (2006). Elementos de Teoria e Pesquisa da Comunicação e dos Media. 2ª ed. Porto |