Health Psychology (251019)

Learning Outcomes

1)    To approach the holistic concept of health and contextualize the emergence of Health Psychology.
2)    Highlight the psychosocial dimensions of health and disease and examine areas such as:
a)    Health promotion and maintenance;
b)    Disease prevention and treatment;
c)    Study of behavioral factors that influence health and disease etiology;
d)    Health services and policies.
3)    To understand the core models used in Health Psychology.
4)    To Promote the development of professional skills that facilitate the integration in multidisciplinary health teams.

Study Program

1.    Introduction to Health Psychology
1.1.    Health and illness concepts across the time and contextualization of Health Psychology
1.1.1.    The biomedical model
1.1.2.    The biopsychosocial model
1.1.3.    The phenomenological discourse analysis
1.2.    Definition and characterization of Health Psychology
1.3.    Health Psychologist profile
2.    Cognitive mediators of health related behaviors
2.1.    Attribution theory, locus of control, the behavior change stages model,
3.    and the unrealistic optimism model
3.1.    Health beliefs systems and motivation for protection theory
3.2.    Theory of planned behavior and action process approach to health
4.    Cognitive mediators of disease related behaviors
4.1.    Leventhal’s self-regulation illness behavior model
4.2.    PRIME theory
4.3.    Stress, coping and disease
5.    Psychosocial determinants of health and disease
5.1.    Food and eating
5.2.    Exercise and physical activity
5.3.    Tobacco and smoking
5.4.    Alcohol and drinking
5.5.    Sexual Behavior
6.    Adhesion to treatment and behavioural change
7.    Health and family
8.    Health Psychology applied to HIV/AIDS, cancer, heart disease and Covid-19 pandemic.

Bibliography

MAIN REFERENCES: 

Albuquerque, C. & Oliveira, C. (2002). Saúde e doença: significações e perspetivas em mudança. Millenium, 25. http://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/635/1/Sa%C3%BAde%20e%20Doen%C3%A7a.pdf
Amaral, A. P. (2018). Stresse, coping e doença. In A. F. Macedo, A. T. Pereira, & N. Madeira (Coord.), Psicologia na medicina (pp. 343-360). Lidel.
Leal, I (2006). Perspetivas em psicologia da saúde. Coimbra: Quarteto.
Ogden, J. (2004). Psicologia da saúde. Lisboa: Climepsi Editores
Pais-Ribeiro, J. (2005). Introdução à psicologia da saúde. Coimbra: Quarteto.
Pereira, A. T., & Marques, M. (2018). Motivação. In A. F. Macedo, A. T. Pereira, & N. Madeira (Coord.), Psicologia na medicina (pp. 63-82). Lidel.
Macedo, A. F. & Soares, M. J. (2018). Perceção de saúde e doença. In A. F. Macedo, A. T. Pereira, & N. Madeira (Coord.), Psicologia na medicina (pp. 323-342). Lidel.
Reis, J. (2005). O que é a saúde? Significações pessoais, modelos científicos e educação para a saúde. Lisboa: Nova Veja.
Ventura, T., Santos, T., & Rosendo, I. (2018). Saúde e família. In A. F. Macedo, A. T. Pereira, & N. Madeira (Coord.), Psicologia na medicina (pp. 453-470). Lidel.
Vitória, P., Santos, M. E., Figueiral, A. T., & Nobre, C. (2018). Adesão, mudança comportamental e aconselhamento. In A. F. Macedo, A. T. Pereira, & N. Madeira (Coord.), Psicologia na medicina (pp. 361-377). Lidel.