Media, Culture and Society (261195)

Learning Outcomes

This course aims to help students develop a spirit of reflective and critical about and from determinant themes in the studies of communication. Students should understand the centrality of the media in cultural production and society. Students are expected to be able to to understand the relationship between technological innovation and the media.

Study Program

1.    Perception and Reality (from Kant to Chillón)
2.    The “4th Estate” nowadays
3.    Post-Truth and the Fake News Era
4.    The scandal as a media phenomenon
5.    Media and Modernity (the centrality of the media in societies
1.    modern and postmodern)
6.    The Onlife Manifesto
7.    Spiral of Silence
8.    Observing new media through Foucallt's Panopticon
9.    Public opinion

Bibliography

MAIN REFERENCES: 

BOURDIEU, Pierre (2001). Razões Práticas. Sobre a Teoria da Ação. Celta Editora.
CHILLÓN, José Manuel (2010). Filosofía del Periodismo. Razón, libertad, información. Madrid: Editorial Fragua.
COULDRY, Nick, HEPP, Andreas (2017). The Mediated Construction of Reality. Polity PressDIAS, Joana Amaral (2014). O cérebro da Política. Como a personalidade, emoção e cognição influenciam as escolhas políticas. Lisboa: Edições 70.
DIJCK, José Van, POELL, Thomas, WALL, Martijn de (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford University Press
FLORIDI, Luciano (2015). The Onlife Manifesto: Being a Human in a Hyperconnected era. University of Oxford
FOUCAULT, Michel (1987). Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes.
JIMÉNEZ, David (2019). El Director. Secretos e intrigas de la prensa narrados por el exdirector de El Mundo. Madrid: Libros del K.O.
MCCOMBS, Maxwell E., SHAW, Donald L. (1972). The agenda-setting function of the mass media. Public Opinion Quarterly, vol. 36 (2), pp. 176-187.
NOELLE-NEUMANN, Elisabeth (2017). A Espiral do Silêncio. Estudos Nacionais
SAMPAIO, Gustavo, ESTEVES, Fernando (2019). Viral - A Epidemia de Fake News e a Guerra da Desinformação. Lisboa: Desassossego
THOMPSON, John (2002). A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes.
THOMPSON, John (2002). O escândalo Político: poder e visibilidade na era da mídia. Petrópolis: Vozes.
WOLF, Mauro (1987). Teorias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença.