Social Work, Childhood and Youth (241154)

Learning Outcomes

* Know the issues, theories and policies for children, and youth;
* Understand the concepts inherent in the defense of children's rights;
* Know the history of the social worker's practice in the field of childhood
* Know spaces and contexts of social workers on social policies and measures to support children and youth.

Study Program

1. I - Social Question, childhood and Social Work
1.1. A brief history of violence and childhood. Child labour
1.2. Liberalism, laicization and the creation of judicial institutions for children.
1.2.1. Social Work and Child Protection History: Jane Addams, Florence Kelly and Julia Lathrop.
1.3. Child protection movements, the Rights of the Child and international institutions UNICEF.
1.3.1. Eglantine Jebb's First Declaration of the Rights of the Child of 1924 and International Social Work
2. Development of the concept of child and young people in danger and offender in Portugal: from the Child Protection Act of 1911 to the LPCJP of 1999.
2.1. Social Work in child protection field in Portugal.
3. Analysis of problems and danger conditions for children and young people: child poverty; children and youth in residential care or other institutionalization; immigrant, unaccompanied or refugee children and youth; violence against children and others to be defined according to students.
4. II - Risk and Danger: Child Protection in Portugal
5. The Convention on the Rights of the Child;
5.1. The Child as a Subject of Law;
6. Analysis of the Promotion and Protection System of Children and Youth;
6.1. The Child in Danger;
6.1.1. Legal Concepts;
6.1.2. The Principles of Social Intervention;
6.1.3. The Process and the Promotion and Protection Measures;
7. Social Work Practices with Children;
7.1. The Child's best interest: Doubts and Dilemmas;
7.2. The Importance of the Family in the Promotion Process;
7.3. The Ecological Model for Assessment and Intervention in Risk and Danger;
7.4. Social Work Practice in the Protection System.

Bibliography

MAIN REFERENCES: 

Part I 
Ferra, C. (2016). A institucionalização no feminino. Que repercussões na reintegração?, Lisboa, Editorial Cáritas.
Gersão, Eliana (2016). A criança, a família e o direito. Ed. Fundação Francisco Manuel dos Santos.
Monteiro, A R. (2002). A revolução dos direitos da criança. Famalicão, Campo das Letras.
Monteiro, A R. (2010). Os direitos da criança. Era uma vez. Coimbra, Livraria Almedina
Rizzini, I. (2008). O século perdido: raízes históricas das políticas públicas para a infância no Brasil. São Paulo, Cortez.
Rocha, G. P. N. (Coordª) (2008). Socializações alternativas. Crianças e jovens em instituições nos Açores. Ponta Delgada, Centro de Estudos Sociais, Universidade dos Açores.
Tomé, M. R. (2003). A criança e a delinquência juvenil na Primeira República. Lisboa, CPIHTS.
Tomé, M. R. (2013). Justiça e cidadania infantil (1820-1978). A Tutoria de Coimbra. 
Tese doutoramento, FLUC, em http://hdl.handle.net/10316/23812.
Tomé, M. R. (2016). “A questão da infância e juventude em Portugal: marcos e marcas de um século de proteção social e judicial”. In Martins, A,. Santos, C. M. dos, Simões, D. S., Ferreira, J., Braz, M., (org.). Serviço Social Portugal-Brasil. Formação e exercício em tempos de crise. Campinas. Papel Social.
Tomé, M. R. (2018). A questão da infância em Portugal. Em Promoção e Proteção. Jurisdição da família e das crianças. Centro de Estudos Judiciários.

Part II
Ferreira, J. (2011). Serviço Social e Modelos de Bem-Estar para a Infância: Modus Operandi do Assistente Social na Promoção da Protecção à Criança e à Família. Lisboa. Quid Juris.
Menezes, M. (no prelo). Proteção à Criança em Tempos de Austeridade: A Intervenção do Serviço Social nas CPCJ. Viseu, Edições Esgotadas.
Wall, K (coord.) (2015). Impacto da Crise nas Crianças Portuguesas: Indicadores, Políticas, Representações. Lisboa, ICS-U Lisboa.